Friday 3 October 2014

TIPS BERNIAGA LAGI


Bismillahirrahmanirrahim.
Sempena hari Jumaat yang indah, marilah kita sama-sama muhasabah dan mempertingkatkan lagi amalan. Walau apa jua krisis dan cabaran melanda, senyumlah wahai sahabat, sebagai tanda kita yakin bahawa Allah sentiasa ada untuk kita da juga sebagai terapi untuk sentiasa positif.

Saya sebagai seorang pelanggan hanya akan berkunjung semula ke kedai yang memberikan perkhidmatan yang bagus dari pelbagai aspek. Antaranya adalah air muka si pengusaha kedai. Kalau si pengusaha kedai bermuka masam, jawab soalan endah tak endah dan tidak memberikan kerjasama kepada pelanggan, siapa yang mahu datang semula untuk mendapatkan perkhidmatan anda. Sebab tu senyum tu penting, menambahkan manis di muka bukan rugi pun, lagi menarik minat pelanggan.

Semalam saya berkunjung ke sebuah kedai telefon. Saya bertanya tentang model telefon yang paling asas dan murah sesuai untuk golongan warga emas. Kemudian, pekerja kedai telefon hanya menganggukkan kepala lalu menuding jarinya ke salah satu kotak telefon. "Macam itu sahaja? Awak takde suara ke?" detik hati saya. Macam takde respon je..saya terus berlalu pergi. Tak rugi kalau tak beli dari orang yang tak bersungguh-sungguh untuk berniaga. Itu prinsip saya.

Lagi satu pengalaman ketika berkunjung ke pasar malam. Saya mahu membeli rojak ayam. Tauke rojak ayam tu, Allah...mulut da macam mangkuk terbalik! Mungkin ada masalah peribadi yang saya tidak tahu tapi sebagai orang yang berniaga, masalah peribadi tidak boleh dicampur adukkan dengan kerja. Senyum itu tidak susah mana. Tidak perlukan wang pun. Rajin-rajinlah senyum, bahagia dunia akhirat.

Sekian tip untuk senyum dari saya untuk hari ini. Lain kali kita sambung lagi. Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha. Semoga selamat pulanng ke kampung. Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment