Friday 10 October 2014

KEHIDUPAN SELEPAS BERSALIN

Bismillahirrahmanirrahim..

Saat melahirkan cahaya mata adalah saat paling "extreme", tapi bila semuanya selesai, timbul satu kepuasan lebih-lebih lagi saat menatap wajah si comel intan payung, pengarang jantung, buah hati, buah nangka, buah cempedak bagai, hahaha. Dia la segalanya. Umum, semua tahu bila lahirnya anak (khususnya anak sulung, yang dah banyak experience memang orang Cina cakap "momantai"), banyak yang berubah dalam kehidupan kita. Tak cukup tidur, makan berpantang, pergerakan terbatas, kesihatan terjejas dan banyak lagi. Masa tu ibu-ibu semua rasa diri masing-masing macam zombie termasuklah aku. Terus terang cakap, aku memang trauma nak bersalin lagi. Biarlah masa yang menentukan (kalau trauma aku boleh hilang).



Makanan Gatal

Walaupun dah habis pantang 44 hari, pemakanan masih kena kawal. Berpantang ni subjektif, berbeza ikut orang. Ada sesetengah orang memang berpantang ketat dan extreme. Ada orang biasa-biasa sahaja. Ikut kemampuan dan ketahanan badan. Ikut pengalaman aku yang ada luka episiotomy dan czer ni, pantang makanan yang gatal-gatal kadang-kadang langgar jugak. Maksud aku macam ayam. Orang pantang makan ikan bilis je, tapi aku makan ayam. Ok je, luka pun cepat kering. Telur? Orang kata nanti bernanah, tapi aku sebat je, siap goreng lagi. Kicap? Bedal je. Setakat ni, condition luka czer dan epi aku memang ace. Orang kata ayam kampung boleh makan dan tak gatal, tak macam ayam bandar, tapi aku terbalik, makan ayam kampung terus gatal kat luka czer, pastu terus berhenti makan ayam kampung. Sebab tu aku cakap berpantang ni subjektif, ikut orang. Dalam pantang memang sahabat sejati aku air gamat asli Orang Kampung je. Tapi seeloknya ikut la amalan berpantang tu, elok untuk kesihatan.



Ais dan sejuk
Bagi aku yang paling kene jaga masa lepas bersalin adalah suhu. Suhu yang kene elak adalah sejuk. Sebab tu orang baru lepas bersalin kene pakai baju sejuk, stokin tebal, makan jamu yang panas panas. Semua tu untuk kekalkan suhu badan supaya warm (bukan panas nak demam lak). Sejuk tu bisa. Rahim susah nak kecut dan kalau sejuk memang banyak implikasinya di kemudian hari. Pernah dengar orang cakap pasal "rahim kembang" tak? Rahim kembang adalah situasi yang memang tak seronok. Kita akan rasa tak selesa, gangguan menstrual dan boleh menyebabkan meroyan. Meroyan ni puncanya angin jahat la. Badan tak cukup warm, angin masuk dalam badan, pastu ganggu tahap kesihatan ibu berpantang, akhirnya meroyan. Susah nak ubat meroyan ni, so tolong elak. Makanan sejuk macam ais, memang aku pantang lama. Tunggu 1 tahun. Kalau aku nak sangat air yang ade ais tu, aku ambik air je, pastu aku tambah air kosong sampai suhu die sejuk sejuk kuku (bukan suam suam kuku,hihi). Korang mesti cakap, "eh serupa je kalau minum air takde ais kalau camtu." Memangla, aku psiko diri sendiri ibarat macam aku minum ais jugak, walaupun aku da neutralkan suhu die, hahaha. Aku tak tau tindakan aku tu bijak ke tak. Yang penting tak sejuk, hihi.Setakat ni Alhamdulillah, aku ok.


Air Kelapa
Ha, yang gambar atas ni serius aku cakap, memang aku kempunan. Mak aku pesan kene pantang setahun menda nih. Aku tak tau napa tapi bisa katanya. Aku sekarang memang taat dengan mak aku, impian nak jadi anak solehah tu menebal, makanya aku pun memang pejam mata jela,hihihi. Takpe, Allah bagi pahala sebab ikut cakap mak lagi sedap dari air kelapa tu..(psiko diri sendiri).
Losyen Panas
Yang ni memang bagus. Sapu la kat perut korang, aman je rasa. Aku dulu masa pantang pakai yang superhot punya. Memang best la. Korang jangan berani berani nak terus cuba yang panas maksimum cam aku, aku takpe sebab lemak tebal, so memang boleh tahan la. Aku takut korang kene duduk depan kipas 24-7 pulak nanti akibat kepanasan yang menggigit tuh,haha. Lagi best pakai dengan bengkung, tapi yang czer tu jangan gatal sangat nak pakai bengkung, luka dalam tu ingat sikit. Aku pun tak pakai bengkung sebab takut effect kat dalam. Sabar jela dulu.


Manjakani & Kacip Fatimah
Ini penting untuk kesihatan dalaman wanita. Benda ni bukan je untuk merapat dan mengecutkan rahim tapi untuk menyahbau miss V jugak. Turut membantu dalam melancarkan haid dan menghilangkan senggugut. Cubalah, anda pasti berpuas hati, haha. Macam iklan penaja kan?

Benda benda kat atas ni adalah mengikut pengalaman aku jadi mungkin tak sama dengan orang lain. Jadi mana yang baik boleh ikut, mana yang rasa bercanggah tolong abaikan. Buang yang keruh, ambillah yang jernih (ape la kaitannya kan??).


............................................................................................................

Jemput datang singgah ke Gedung Makanan saya di sini. Kalau berminat, cepat-cepat PM saya ye. Siapa yang nak dapatkan Pakej ebook ABDR boleh melawat di sini.


No comments:

Post a Comment