Wednesday 11 February 2015

TANDA-TANDA ANDA SEDANG MENGALAMI STRESS DI TEMPAT KERJA


Bismillahirrahmanirrahim.
Memang tak seronok nak kerja kalau stress. Kadang-kadang kerana terlampau sibuk dengan tugasan, kita tidak sedar yang sebenarnya kita terlalu stress dengan kerja sehingga timbulnya simptom-simptom seperti yang Jaja senaraikan di bawah.



1. Sakit-sakit Badan yang Entah Dari Mana Datangnya
Pernah atau tidak korang rasa tiba-tiba badan rasa sakit-sakit? Nak kata tak duduk dengan postur yang betul, tidak jugak. Nak kata baru lepas kena belasah dengan samseng, tidak juga. Sakit yang tidak semena-mena. Itu adalah petanda yang anda sedang stress. Terlalu sibuk dengan macam-macam kerja sampai tidak perasan badan sudah "over-used".

Jangan pula nanti cakap, saya mengalami sakit-sakit badan la. Tapi kat pejabat, punggung melekat kat kerusi 8 jam tanpa berhenti. Ke tandas tidak, ke pantry tidak, melekap muka kat PC sibuk blogwalking, hehe. Itu bukan stress tu.


2. Selera Makan Terganggu
Akibat terlalu stress memikirkan kerja dengan pelbagai ragam manusia yang terdiri dari rakan sekerja dan pelanggan, kita boleh hilang selera makan dan waktu makan juga jadi haru-biru. Ketahuilah kamu, jika senario ini sedang berlaku pada anda, anda sememangnya sedang stress dengan kerja anda.

Kalau orang bercinta langsung tak lalu makan, sebab stress memikirkan rindu dalam hati pada si buah hati, itu bukan stress ya..itu gedik namanya. Bawak bawak gi semayang.

Officemate belanja McD, kau boleh cakap "takpela, kenyang la. Banyak keje nak siapkan ni..". Kecik hati member ko tau. Lenkali maleh nak belanja dah. Kan rugi tu!! Apela.


3. Waktu Tidur Terganggu
Stress boleh mengganggu waktu tidur anda membuatkan anda susah mahu melelapkan mata. Terlalu memikirkan masalah di tempat kerja sehingga sukar bagi anda untuk tidur dan dibayangi dengan 1001 masalah yang bakal anda tempuh keesokan harinya.

Kadang dah habis kira 1000 ekor biri-biri siap asing bapa ekor betina, bapa ekor jantan pon tak boleh nak lelap mata jugak. Apola masalah ea kan?

Bila anda lewat tidur, anda berkemungkinan besar untuk terlajak tidur kerana badan menghantar signal ke otak yang anda perlukan lebih waktu tidur akibat badan yang penat. Kesudahannya, anda pasti bangun lewat dan lewat la juga ke tempat kerja. Bertambah stress la jawabnya.




4. Kesunyian
Punya la ramai orang kat pejabat atau tempat kerja anda tu, tapi anda tetap rasa sunyi. Sebab anda terlalu sibuk dan stress dengan kerja sampai anda rasa anda keseorangan dalam hidup, tiada yang datang membantu, tiada yang datang nak kongsi masalah dengan anda. Sunyi betul. Stress kan?

Haha, itu juga petanda yang anda memang terlalu stress dan terbeban dengan kerja anda. Pergi  la bawak-bawak bancuh air kat pantry, dapat sembang an tea lady sorang pon dah ok..takde la anda jadi "Forever Alone", hikhikhik.


5. Resah Tak Tentu Arah
Orang yang stress memang tak duduk diam. Sebab dia sibuk kejar sana, kejar sini berlumba dengan masa. Semua dia nak selesaikan secepat mungkin. Macam sotong da rupanya. Hidupnya resah manjang, sebab masalah tak juga dapat diselesaikan. 

Bila anda mengalami situasi ini, anda memang dah terlampau stress dengan kerja tu. Faham, memang korang akan cakap, saya ambil berat dengan tanggungjawab saya, sebab tu sampai stress saya nak pikul tanggungjawab ni, nak siapkan semua tugasan. Semua orang stress, tapi cara kita pikul dan tangani masalah tu yang berbeza. 

Nanti kita buka pula cerita bagaimana mahu tangani stress dengan baik ya. Untuk hari ni, Jaja bagi 5 je dulu tanda-tanda orang yang stress kat tempat kerja. Banyak lagi tanda-tanda lain. Tapi tak larat nak taip panjang-panjang.Hehe..

Sumber : Lifehack; Google

“You must learn to let go. Release the stress. You were never in control anyway.” - Steve Maraboli

Khadijah binti Maskam
Pengurus Online
Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR)
Tel : 017-3441486 (sms/WhatsApp)
Email : khadijahmaskam@gmail.com






No comments:

Post a Comment