Thursday 18 December 2014

PERNIAGAAN OFFLINE VS ONLINE

Bismillahirrahmanirrahim.
Dahulu kita hanya tahu perniagaan hanya secara fizikal. Perlukan modal dan tapak. Ada juga perniagaan yang tidak memerlukan anda membina struktur khas atau kedai, cuma perlu angkat barang kesana kemari. Ketuk pintu rumah orang, jalan dari satu rumah ke satu rumah, itu kita namakan pula jualan langsung.

Perniagaan online dan offline ini kedua-duanya mempunyai pro dan kontra yang tersendiri. Perniagaan offline memerlukan banyak komitmen dari anda dari penyediaan modal, pengurusan stok, penghantaran, urusan pembayaran dan khidmat pelanggan sekiranya terdapat aduan mengenai produk.

Berbeza dengan perniagaan online. Perniagaan online ada beberapa bahagian. Jika anda adalah pembekal, anda masih perlu modal dan komitmen anda sama seperti peniaga offline. Jika anda seorang agen dropship pula, anda tidak perlukan modal untuk beli stok, modal anda hanya dari peringkat marketing, talian internet dan telefon sahaja, yang selebihnya ankan diuruskan oleh pembekal anda. Masih memerlukan modal dan bukan semata-mata percuma. Setelah barang atau produk telah berjaya dibeli oleh pelanggan, kita perlu bersedia menerima sebarang komen atau "feedback" dari pelanggan mengenai produk yang mereka beli. Jika nereka berpuas hati maka ianya tidak menjadi sebarang masalah, tetapi jika terdapat sebarang isu mengenai produk, maka anda seharusnya bersedia untuk memenuhi keperluan dan kriteria kehendak pelanggan. 

Bila tiba ke peringkat ini, kemahiran khidmat pelanggan amat diperlukan kerana di sini titik bermulanya kepercayaan pelanggan terhadap produk dan bisnes anda. Jika mereka tidak berpuas hati dengan cara anda menangani masalah, sudah tentu mereka tidak akn berurusan jual beli dengan anda lagi.Kemahiran khidmat pelanggan amat penting dalam dunia perniagaan online mahupun offline. Tanpa cara yang betul anda mungkin kehilangan pelanggan di masa hadapan.

Tidak banyak beza antara online dan offline. Keduanya lebih kurang sahaja. Cuma kelebihan perniagaan online adalah kerana ianya fleksibel dari segi masa dan tempat kerana perniagaan seperti ini boleh dijalankan di mana-mana sahaja yang ada kemudahan internet dan bila-bila masa tidak kira pagi, petang, malam mahupun tengah malam. Tidak perlu kos sewa atau beli tapak dan tidak perlu waktu perniagaan yang terhad, ianya dijalankan 24jam.

Bagi yang berminat mahu belajar bagaimana mahu jana wang dari rumah melalui blog dan media sosial, boleh hubungi saya. Saya akan tunjukkan beberapa pakej yang bersesuaian. Sekian untuk kali ini, Assalamualaikum.

Khadijah binti Maskam
Pengurus Online
Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR)
Tel : 010-5398798 (sms/WhatsApp)
Email : khadijahmaskam@gmail.com
Kedai Online : KOLEKSI FESYEN JAJA

No comments:

Post a Comment