Monday 22 December 2014

2015 : KURANG DARI 2 MINGGU

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, dengan izinNya, blog ini berjaya dikemaskini, hahaha. Bulan Disember menyaksikan bulan paling "tough" sepanjang tahun akibat wabak demam, selesema dan batuk yang melanda Jaja dua beranak. Mak sakit "momantai", yang pengsan bila anak dara comel di kampung demam, memang tak tidur malam dibuatnya.


Gejala demam malam Zafeera berlarutan hampir 2 minggu. Tiga kali juga Jaja dan mak berulang ke klinik untuk dapatkan nasihat pembantu perubatan dan juga doktor. Risaunya siang dan malam, memandangkan Zafeera masih kecil dan bawah 2 tahun, apa sahaja ubat yang boleh dipreskripsikan. Bila pihak klinik tanya umur dan berat, lama mereka fikir untuk tulis ubat yang sesuai. Kesian Zafeera, selesema dan batuk yang paling tidak menyelesakan. Jaja usaha untuk pump keluar hingus dia. Susah dia nak tidur malam sebab "clogging". Jaja usaha untuk tidurkan Zafeera dalam posisi meniarap dan sapu vicks di ada dan belakang.


Pada awalnya klinik memang hanya bekalkan paracetamol syrup dan salbutamol tetapi bila demam berlarutan akhirnya MA terpaksa bagi ampicilin sebagai antibiotik. Hanya doa dan tawakal mampu mummy iringi dengan usaha mummy untuk kebahkan demam Zafeera. Kesian dekat wan jugak sebab turut sama tak tidur malam jaga Zafeera. Bila malam tiba, suhu mula meningkat, mummy dan wan usaha untuk lap satu badan Zafeera dengan tuala basah. Kesian bila baby demam panas, alangkan kita yang dewasa pun tak tahan kalau demam, inikan baby.

Asalnya demam Zafeera hanya 3 hari, tapi selang 2 hari, demam datang semula sehingga berlarutan hampir 2 minggu. Bulan Disember sahaja, Mummy ambil 5 hari cuti kecemasan. Belum campur "Medical Leave" sebab mummy pun demam sampai suspek denggi. Allah uji mummy dengan hebat sekali. Mummy sentiasa doa moga Zafeera cepat sembuh dan biar Mummy yang jadi gantinya. 

Alhamdulillah, Zafeera telah pulih seperti sedia kala. Terima kasih buat teman-teman yang sentiasa mendoakan kesejahteraan Zafeera. Buat wan, terima kasih yang tidak terhingga kerana berkorban segalanya untuk cucunda Zafeera tersayang.

Sepanjang bulan Disember menyaksikan kemerosotan aktiviti ber"blog" dan FB juga tidak sempat mahu tulis apa-apa. Hanya mampu jadi "silent reader" dan "like" sahaja post rakan-rakan. Segala fokus telah terganggu dan momentum jatuh merundum. Dalam kepala terlalu banyak yang difikirkan. Balik dari pejabat, tengok jam sudah melepasi pukul 10 malam. Sampai bila Ya Allah...sampai bila harus berjauhan dari anak...sampai bila Ya Allah? Mungkin ini adalah kifarah untukku dan aku belajar untuk terus redha dan kuatkan kaki untuk terus melangkah ke hadapan demi mencipta cerita indah hari esok.

Maaf buat sahabat-sahabat yang tertanya-tanya dan tercari-cari kemana hilangnya diri ini. Sesungguhnya, diri ini baru sembuh dari ujian Allah yang Maha Hebat. InsyaAllah, teruskan titipkan doa buat diri ini agar sentiasa dan terus kuat berjuang demi kepentingan dunia dan akhirat. Sekian untuk kali ini, Assalamualaikum.

Khadijah binti Maskam
Pengurus Online
Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR)
Tel : 010-5398798 (sms/WhatsApp)
Email : khadijahmaskam@gmail.com
Kedai Online : KOLEKSI FESYEN JAJA

No comments:

Post a Comment