Tuesday 3 March 2015

Hypoxic Ischemic Encephalopathy (HIE) - Part 1

Bismillahirrahmanirrahim.
Kenapa Jaja menulis tentang HIE? Buat pengetahuan semua, rentetan dari TCA di Paediatrik Hospial Tuanku Ja'afar Seremban pada 16 Februari yang lalu, doktor telah merujuk Zafeera kepada Jabatan Fisioterapi (PT) dan Pemulihan Cara Kerja/Occupational Therapy (OT) untuk bantu Zafeera kejar perkembangan beliau yang sepatutnya.

Seperti apa yang Jaja cerita pada entri sebelumnya, Jaja terima dengan hati terbuka apa jua yang doktor cakap dan beritahu pada Jaja dan kami sekeluarga yakin Zafeera akan membesar dengan sihat dan baik dan seterusnya menjadi anak yang solehah. Tarikh 27 Februari 2015 adalah TCA temujanji dengan PT dan OT.

Mengikut pemerhatian awal oleh PT, Zafeera perlukan banyak rangsangan untuk menguatkan lutut supaya Zafeera mampu bangun dari posisi merangkak ke duduk dan seterusnya melutut untuk bangun dengan sokongan. Zafeera perlu berlatih "kneeling". Masih perlukan masa.

Pemerhatian oleh OT pula, Zafeera bukan tahap "teruk". Entah lah, orang hospital ni selalu main agak-agak je. Sebab tu masa nak buat keputusan dalam labour room pun main agak-agak je, sampai salah vacuum anak orang sampai sebabkan ICB. Memang la, diorang pun diagnose je, diorang bukan tuhan yang Maha Tahu kan. Jadi kita ni dengar je apa diagnosis dia. Masa ni la baru Jaja perasan dalam referral letter dari Paediatrik ada nyatakan Zafeera HIE Stage 1. 

Kemudian balik ke Nilai, banyak Jaja google pasal HIE. Nak tahu juga apa maksud HIE, apa penyebabnya, apa kesannya dan apa yang boleh kita bantu untuk anak yang ada HIE Stage 1. Jaja taknak buat entri panjang-panjang, nanti ada yang bosan nak baca. Nanti Jaja sambung Part 2. 

Sekarang ni, kalau ada sesiapa yang terbaca entri ni dan ada kenal dengan sesiapa yang senasib dengan Jaja, ada anak yang HIE tak kira lah Stage 1, 2 atau 3, boleh tolong recommend sebab Jaja nak join komuniti ibu-ibu yang senasib sebab Jaja nak belajar dengan ibu-ibu kat luar sana macam mana nak bantu anak-anak HIE. Terima kasih.


Khadijah binti Maskam
Pengurus Online
Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR)
Tel : 017-3441486 (sms/WhatsApp)
Email : khadijahmaskam@gmail.com



No comments:

Post a Comment