Wednesday 4 February 2015

PETUA BUANG LEMAK BERLEBIHAN DALAM SUP

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari Rabu yang indah nan cerah ni, Jaja nak kongsi satu petua atau kaedah bagaimana mahu singkir lemak berlebihan dalam sup terutama kalau kita masak guna daging hidup. Wow, daging hidup tu apa Jaja? Istilah daging hidup ni bermaksud daging segar baru lepas sembelih, macam daging korban tu, bukan yang dalam pek sejuk beku tu.

Selalu kalau kita masak daging hidup/daging segar ni, bila sup jadi sejuk, lemak akan membeku pada permukaan sup. Bila kita makan sup tu pun, boleh berminyak minyak mulut, macam pakai gincu lilin kan? Pernah tak korang rasa perasaan dan situasi tersebut? Hehe..

Minggu lepas, Jaja ter"tengok" rancangan masakan Donna Hay - Fast, Fresh, Simple. Dalam rancangan tu beliau tunjuk dan kongsi macam mana beliau singkirkan lemak dalam sup daging kambing. Kaedahnya adalah dengan menuang sup dalam mangkuk yang berisi kiub ais. Lemak berlebihan akan membeku dan berketul pada permukaan sup. Bila kita tuang semula ke dalam periuk, yang tinggal hanya sup tanpa lemak berlebihan.

Perlu diingatkan di sini, bukan 100% lemak dapat disingkirkan tetapi sekurang-kurangnya kita dapat singkirkan banyak juga lemak daripada kita makan semua lemak yang ada dalam sup tu tanpa rasa bersalah kan. Lemak yang sedia ada pun kita tak tahu bila nak singkir, jadi baik kita cuba kaedah ni, sekurang-kurangnya kurangkan risiko sakit jantung.

Lagi satu, masa tuang sup tu, elok kalau tuang dalam keadaan sup xmenggelegak atau terlalu panas, sebab nanti ais kalah dan mencair. Turunkan sedikit suhunya dan guna ais kiub yang banyak. Biasanya, ikut pengalaman Jaja, sup daging hidup ni tak perlu tunggu lama, sebab lemak tepu terlalu banyak, mudah nampak lemak tepu dan beku kat permukaan sup tu. Kakak-kakak, mak-mak, adik-adik bolehlah buang lemak tu, sebab tak elok untuk kesihatan.

Sekian, Assalamualaikum.

"START SMALL, MAKE HEALTHY CHOICES EVERYDAY"

Khadijah binti Maskam
Pengurus Online
Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR)
Tel : 017-3441486 (sms/WhatsApp)
Email : khadijahmaskam@gmail.com

1 comment:

  1. Baru tau cara ni.slalu kejapp je sup tu dh ad lemak2beku. Jenuhh nak panaskan 😂😂

    ReplyDelete